Arrere

biblioteca

 

Títol

Flos sanctorum romançat:
«Com nostre Senyor aparegué als tres reys d'Orient»

Creative Commons License
Aquesta obra està subjecta a una
Llicència de Creative Commons

 
Autor anònim (traductor) / Jacobus de Voragine (autor original)
 
Edició Barcelona, 1494, Johan Rossenbach
 
Signatura Biblioteca Nacional de Madrid, I-2000; Biblioteca de la Universitat de Barcelona (inc. 687).
 
Editor digital Hèctor Càmara i Sempere (2009)
 
Contingut

El text que editem correspon al capítol dedicat a la festivitat de l'Epifania (6 de gener). Aquest és un dels capítols més interessants per l’ús que fa de les fonts evangèliques. L’estructura és molt senzilla: una successió de breus accions extretes de l’Evangeli de sant Mateu glossades a continuació in extenso. El capítol comença amb una anàlisi de les etimologies dels diferents fets que se celebren en aquesta festivitat: Epifania (la visita i l’ofrena del mags d’Orient), Teofania (el baptisme de Crist), Betfania (la conversió del vi en aigua en les noces de Canà) i Faguifania (la multiplicació dels pans), encara que només se centra en el primer. A continuació comenta els diferents noms que reben els reis d’Orient i explica per què són anomenats «mags». A partir d’ací ja apareix la divisió del capítol per acció-glossa: arribada a Jerusalem (Mt. 2, 1-2), visió de l’estrela (Mt. 2, 2), demanda d’informació a Herodes (Mt. 2, 2), torbament d’Herodes i de la ciutat de Jerusalem (Mt. 2, 3), consell dels escrivans per conéixer el lloc on ha nascut el Messies (Mt. 2, 4-8), eixida dels reis de Jerusalem (Mt. 2, 9), goig per l’aparició de nou de l’estrela (Mt. 2, 10), arribada dels reis a la casa de Maria i presentació de les ofrenes (Mt. 2, 11) i tornada a Orient (Mt, 2, 12). El capítol es tanca amb una referència als sepulcres dels tres reis que hi havia a l’església de Sant Eustorgi de Milà i que, més tard, foren traslladats a Colònia. El viatge dels reis, des que veuen el senyal al cel fins que adoren Jesús, presenta diversos temes: l’oposició entre els que creuen en el naixement del Messies i els incrèduls (Reis d’Orient/Herodes, pastors/jueus), la majestat i el messianisme de Crist i la predestinació profètica complida.

 

 

inici

presentació

qui som

enllaços